برترین ها

    • استقلال با بیشترین و پرسپولیس با کمترین بازیکن در آسیا
      تیم استقلال با استفاده از ۱۸ بازیکن در دو بازی آسیایی اش، بیشترین تعداد بازیکن را در این مسابقات استفاده کرده است.
    • توصیه آیت‌الله مکارم به رئیسی
      یکی از مراجع تقلید با اشاره به اینکه امید است با حضور رئیس جدید قوه قضاییه شاهد تحول در این دستگاه باشیم، گفت: طولانی بودن زمان رسیدگی به پرونده‌ها، تشریفات دست و پاگیر، زندانی شدن جوانان به خاطر بدهی مهریه و… از مشکلاتی است که باید نسبت به حل آنها اقدام شود.
    • صف‌های گوشت جمع شد
      در حالی که دو روز پیش تعدادی از قصاب ها در اعتراض به حذف شدن سهمیه گوشت دولتی و تنظیم بازاری خود روبه‌روی وزارت صنعت معدن و تجارت تجمع کرده بودند، معاون این وزارتخانه هدف از این کار را حذف شدن و برچیده شدن صف های طولانی برای دریافت گوشت قرمز اعلام کرد که به گفته او در شان مردم ایران نبوده است.
    • عالیشاه: پرسپولیس مقابل السد بدشانس بود
      بازیکن تیم فوتبال پرسپولیس گفت: شب گذشته مقابل السد بازی خوبی انجام دادیم اما بدشانس بودیم که موقعیت‌هایمان تبدیل به گل نشد.
    • مادورو: آماده مذاکره با آمریکا هستیم
      رئیس جمهوری ونزوئلا اعلام کرد که این کشور علاقمند به از سر گیری مذاکرات با آمریکا درباره افتتاح دفاتری برای ارتقای منافع دو کشور است.
    • پیشنهاد برگزاری امتحانات نهایی از اردیبهشت‌ماه
      سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برای امسال اتفاق خاصی در خصوص برنامه امتحان نهایی نخواهد افتاد و برنامه امتحان نهایی نیز مانند سال‌های گذشته تهیه و ارسال شده است، گفت: امتحان نهایی امسال از ۳۱ اردیبهشت ماه آغاز می‌شود البته سعی شده است برنامه جمع و جورتر در نظر گرفته شود.
    • با عابدزاده از زندگی در شمال تا دربی پایتخت
      دروازه‌بان سابق تیم ملی فوتبال ایران از دلتنگی در مورد مرحوم قایقران و مسائل مختلف صحبت کرده است.
    • کاروان پرسپولیس با هواپیما به رشت می‌رود
      سفر تیم پرسپولیس به رشت برای بازی مقابل سپیدرود به صورت هوایی انجام خواهد شد.
    • لیگ NBA؛ بازگشت لیکرز با درخشش جیمز
      تیم بسکتبال لس‌آنجلس لیکرز در حالی بازی صبح امروز خود را شیکاگو برد که ۲۰ امتیاز از میزبان خود عقب بود.
    • متهمان تعاونی البرز ایرانیان محاکمه شدند
      دادگاه 4 متهم تعاونی البرز ایرانیان به ریاست قاضی صلواتی در شعبه 4 دادگاه انقلاب آغاز شد.
    • لاله‌زار؛ پیشنهاد‌های فرهنگی برترین‌ها برای نوروز ۹۸
      این بسته پیشنهادی ماست (برترین ها) برای این که در عید نوروز از کتاب، فیلم، سریال و موزیک غافل نباشید، سعی کردیم مجموعه‌ای از بهترین‌های این چند وقت اخیر را در یک برنامه رنگارنگ جمع آوری کنیم، این بسته را مصرف کنید تا هفتم فروردین بسته دوم پیشنهادات را عرضه کنیم. با نظراتتان به ما دلگرمی می‌دهید حتی اگر که انتقاد کنید.
    • خرید شب عید در «بازار تجریش»
      با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، بازار خرید نوروزی هم پر رونق شده است. بازار قدیمی تجریش در شمال تهران هم یکی از اماکنی است که هر سال در این ایام پذیرای خریداران نوروزی است.
    • فردیناند: رونالدو، الهه زنده فوتبال است
      ریو فردیناند، اسطوره منچستریونایتد و همبازی سابق کریستیانو رونالدو در این تیم، بعد از درخشش خارق‌العاده رونالدو مقابل اتلتیکو مادرید، او را به عنوان الهه زنده فوتبال توصیف کرد.
    • افزایش مشاجرات خانوادگی در روزهای پایانی سال
      معاون اجتماعی بهزیستی کشور گفت: معمولا در شب‌های قبل از عید، مشاجرات و منازعات خانوادگی قدری بیشتر می‌شود و آن هم به دلیل خریدهای آخر سال است که با آغاز تعطیلات فروکش می‌کند.
    • پاتوسی همچنان مرد اول استقلال
      پاتوسی یکبار دیگر حضور موثری در ترکیب استقلال داشت.

شبکه اطلاع رسانی افغانستان

    Deutsche Welle

      • سامسونگ هم به صف تحریم‌کنندگان ایران پیوست
        شرکت گالاکسی سامسونگ اعلام کرده که از تاریخ ۶ اسفند دیگر قادر به فروش محصولاتش در ایران نخواهد بود. محصولات رایگان این شرکت اما همچنان در دسترس ایرانیان باقی می‌مانند.فروشگاه گالاکسی که محصولات مرتبط با گوشی‌های اندروید سامسونگ را عرضه می‌کند در اخطاری به زبان فارسی خطاب به مشتریانش در ایران نوشته که از تاریخ ۲۵ فوریه (۶ اسفند) دیگر قادر نخواهد بود به مصرف‌کنندگان در ایران امکان خرید برنامه‌یا محتوای برنامه را بدهد. در این پیام کوتاه توضیح داده شده که مصرف‌کنندگان ایرانی همچنان قادر خواهند بود برنامه‌های رایگان این شرکت را دانلود کنند. دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید یک کارشناس فناوری اطلاعات در زمینه اقدام شرکت سامسونگ به خبرگزاری ایسنا گفته است که امکان تحریم نرم‌افزارهای رایگان نیز وجود دارد. عطا خلیقی گفته است: «اگرچه کاربران در ایران معمولا از نرم‌افزارهای رایگان استفاده می‌کنند، اما این اتفاق ممکن است یک شروع باشد، مانند اتفاقی که برای اپ‌استور افتاد و به تدریج ممکن است نرم‌افزارهای رایگان هم به این تحریم‌ها اضافه شوند؛ درآن صورت تنها مارکت‌های محلی باقی می‌مانند و اکثر برنامه‌های خارجی احتمالا روی مارکت‌های خارجی نخواهد ماند.» اواخر سال گذشته شمسی شرکت اپل نیز فروش محصولاتش در ایران را قطع کرد. این شرکت عرضه اپلیکیشن‌های ایرانی را نیز متوقف کرد. شرکت گوگل نیز فروش محصولات خود به کاربران داخل ایران را متوقف کرد. این محدودیت‌ها به دلیل اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران ایجاد شده‌اند. به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید ایران پس از اعمال این محدودیت‌ها ظاهرا پیگیری حقوقی این موضوع را آغاز کرد اما به گفته مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات هنوز این پیگیری‌ها به نتیجه نرسیده است.
      • ارسال پیام به ایران، بدون اجازه رئیس جمهور آلمان
        رئیس جمهور آلمان تلگرامی انتقادی را به سفارت آلمان در ایران ارسال کرد.گفته می‌شود این پیام بدون تأیید اشتاین‌مایر به مقامات ایرانی تحویل داده شد. دلیل این “اشتباه” مشکلات ارتباطی دفتر ریاست جمهوری در برلین اعلام شده است.رسانه‌های آلمانی زبان از "اشتباهی ناخوشایند" می‌نویسند که دفتر رئیس‌جمهوری آلمان در رابطه با پیام تبریک فرانک اشتاین‌مایر، رئیس جمهور این کشور به حسن روحانی به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی در روز ۲۲ بهمن‌ماه امسال مرتکب شده است. روزنامه‌ی"تاگس اشپیگل" به نقل از محافل نزدیک به دفتر ریاست جمهوری می‌نویسد، رئیس جمهور آلمان در واقع برخلاف رویه معمول، به دلیل تحولات جاری در ماه‌های گذشته، امسال قصد ارسال پیام به تهران را نداشت اما به طور اتفاقی (به اشتباه) یک متن انتقادی آماده شده، با زبانی به گونه‌ای غیرمعمول صریح، به سفارت آلمان در تهران ارسال شد و از سوی سفارت به دست مقامات ایرانی رسید. در ادامه تأکید شده است، "رئیس جمهور آلمان صریحا آخرین تصمیم (اتخاذ این تصمیم) درمورد انتقال یا عدم انتقال پیام را، برای خود محفوظ نگه داشته است"، نکته‌ای که "از سوی دفتر ریاست جمهوری اما به وضوح به سفارت آلمان در تهران ابلاغ نشده است". منابع آگاه می‌گویند، «برپایه‌ی این اشتباه، متن آماده شده، زودتر از موعد و بدون تأیید رئیس جمهور در تاریخ ۵ فوریه (۱۶ بمهن) از طریق سفارت آلمان به مقامات ایرانی تحویل داده شده است.» بنا بر این اطلاعات، ارسال تصادفی (اشتباهی) پیام، تازه پس از آن مشخص شد که تصمیم رئیس جمهور مبنی بر عدم ارسال پیام تبریک در تاریخ هفتم فوریه امسال (۱۹ بهمن) به عنوان بخشنامه از طریق وزارت امور خارجه آلمان به سفارت این کشور در تهران ابلاغ شد. سفیر آلمان در تهران متعاقبا طرف ایرانی را از این موضوع که امسال پیام تبریکی از سوی رئیس جمهور آلمان دریافت نخواهند کرد و همچنین این موضوع که تحویل سهوی متنی بدون تأیید نهایی رئیس جمهور صورت پذیرفته است، مطلع کرده است. دویچه وله را در تلگرام دنبال کنید ایران در ماه‌های گذشته، روزهای ناآرامی را پشت سر گذاشته است. جرقه‌ی اعتراضات آبانماه در ایران که با اعلام افزایش بهای سوخت زده شد، به گفته‌ی برخی منابع بیش از هزاران کشته در پی داشت. مقامات ایران تاکنون اطلاعاتی در مورد شمار کشته‌های اعتراضات آبانماه منتشر نکرده‌اند. چندی پس از این حوادث و با بالاگرفتن اعتراض‌ها در ایران به ویژه از سوی خانواده‌های کشته‌شدگان و بازداشتی‌های آبانماه، کشته شدن هدفمند قاسم سلیمانی به دست آمریکا در عراق نگاه‌ها را متوجه سمتی دیگر کرد؛ آغاز فصل تازه‌ای از تنش‌ها میان ایران و آمریکا. تنش‌ میان این دو کشور که با حملات تلافی‌جویانه ایران به پایگاه‌های آمریکایی در عراق همراه بود، به شلیک به گفته مقامات ایرانی "غیرعمدی" به هواپیمای مسافربری اوکراینی و کشته شدن ۱۷۶ سرنشین آن ختم شد. با توجه به این تحولات، پیش‌تر در هشتم فوریه (۱۹ بهمن‌ماه) خبرگزاری آلمان هم در گزارشی از عدم ارسال پیام تبریک از سوی فرانک اشتاین مایر به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب در ایران خبر داده بود. سال گذشته به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، رئیس جمهور آلمان پیام تبریکی برای رئیس جمهور ایران ارسال کرد که در آن اشتاین مایر به مقامات ایرانی، "تبریکات صمیمانه"از جمله "از سوی مردم کشورش" را ابلاغ کرده بود. پیام تبریک اشتاین مایر سال گذشته با انتقادهای فراوانی در آلمان روبرو شد.
      • ماهواره “ظفر” پس از هشت دقیقه پرواز در اقیانوس هند سقوط کرد
        ماهواره “ظفر” به علت نقص فنی در موتور ماهواره‌بر با موفقیت در مدار زمین قرار نگرفت و در اقیانوس هند سقوط کرد. این چهارمین تلاش جمهوری اسلامی ایران برای پرتاب ماهواره است. ناکافی بودن سرعت علت ناکام ماندن “ظفر” اعلام شد.در آستانه برگزاری مراسم سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی ماهواره "ظفر" را به فضا فرستاد، اقدامی برای چهارمین بار. سیمای جمهوری اسلامی هم روز یکشنبه ۲۰ بهمن این اقدام را به طور زنده پوشش داد. ماهواره پرتاب‌شده ولی نتوانست روی مدار قرار گیرد و نهایتا در اقیانوس هند سقوط کرد. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران نیز با انتشار یک پست توییتری خبر پرتاب این ماهواره را اعلام کرد، اما بعدتر با انتشار یک پست توییتری دیگر، ضمن اعتراف به شکست تزریق ماهواره "ظفر" اعلام کرد که ایران در آینده نزدیک نیز اقدام به پرتاب ماهواره‌های دیگر خواهد کرد. به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید چهارمین تلاش بی نتیجه پرتاب ناموفق "ظفر" چهارمین تلاش بی نتیجه جمهوری اسلامی برای قراردادن یک ماهواره در مدار زمین است. ماهواره "ظفر" به سفارش سازمان فضایی جمهوری اسلامی ایران از سوی کارشناسان دانشگاه علم و صنعت ساخته شده بود. ساخت این ماهواره چهار سال طول کشیده بود. پیش از آن نیز جمهوری اسلامی ماهواره‌های "امید"، "پیام" و "نوید" را پرتاب کرده بود. علت ناکام ماندن پرتاب ماهواره "ظفر" نقص فنی و کم توان بودن موتور آن اعلام شده است. این در حالی است که در مورد ماهواره "پیام" علت ناکام ماندن اشکالات در مدار الکترونیکی اعلام شده بود. توضیح مقامات جمهوری اسلامی خبر ناکام ماندن پرتاب ماهواره "ظفر" رسما از سوی احمد حسینی، سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران رسانه‌ای شد. ماهواره "ظفر" ساعت هفت و پانزده دقیقه بعدازظهر روز یکشنبه ۲۰ بهمن به وقت محلی پرتاب شده بود. این ماهواره پس از هشت دقیقه پرواز در اقیانوس هند سقوط کرد. این ماهواره به ادعای جمهوری اسلامی به مدار ۵۴۰ کیلومتری زمین رسید. اما برای واقع شدن در مدار نیاز به سرعتی معادل ۷۴۰۰ کیلومتر داشت. مسئولان جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده‌اند که ماهواره به این سرعت دست نیافت و از این رو نتوانست در مدار زمین قرار گیرد. احمد حسینی درباره ناموفق بودن پرتاب این ماهواره گفت: «در ماموریت پرتاب ماهواره ظفر توسط ماهواره‌بر سیمرغ همه فرایندهای پرتاب فضایی…به طور کامل به انجام رسید، فرایند پرتاب و استارت موتورهای مرحله ۱ ماهواره‌بر و جدایش مراحل و استارت موتور مرحله ۲ به درستی انجام شد و در انتهای مسیر، ماهواره‌بر به سرعت مورد نیاز جهت تزریق ماهواره در مدار مورد نظر نرسید.» محمدجواد آذری جهرمی، اعلام کرد که در خرداد سال آینده جمهوری اسلامی ایران اقدام به پرتاب ماهواره جدیدی به نام "ظفر۲" خواهد کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به خبر ناکام ماندن تزریق ماهواره "ظفر" به خبرنگاران گفت: «ایران در پرتاب ماهواره امروز ناکام ماند. آن‌ها در ارسال سلاح به سوریه و لبنان نیز شکست خورده‌اند. چون ما در این زمینه‌ها فعال بوده و عمل می‌کنیم.» ایالات متحده آمریکا نیز فعالیت ماهواره‌ای جمهوری اسلامی ایران را "تحریک‌آمیز" و تهدیدی نظامی تلقی کرده است.
      • فرمانده یگان ویژه: سلاح ما آب‌پاش است
        اکثر جان‌باختگان آبان با سلاح گرم و شلیک به سر یا قلب کشته شده‌اند اما فرمانده یگان‌ ویژه ناجا مدعی است علیه معترضان تنها از ماشین آب‌پاش استفاده می‌‌شود و در شرایط خاص گاز اشک‌آور و گلوله پلاستیکی به کار می‌رود.سردار حسن کرمی، فرمانده یگان‌های ویژه ناجا می‌گوید ماموران این یگان برای برچیدن تظاهرات، اسلحه جنگی به کار نمی‌برند: « مهم ترین اسلحه ما آبپاش است؛ البته در شرایط خاص از گاز اشک آور و گلوله‌های پلاستیکی که غیر کشنده است، استفاده می‌شود.» او با اذعان به برداشت منفی مردم از این یگان، مدعی شده که کار ماموران یگان ویژه، عمدتا مدارا و تذکر دادن است. خبرگزاری فارس به نقل از کرمی می‌نویسد: «در اذهان عمومی یگان ویژه واحدی سخت و خشن دیده می‌شود اما در صحنه عمل مردم شاهد رفتار انسانی، اسلامی و انقلابی ماموران هستند.» کرمی افزوده که با وجود آموزش‌ها و توانمندی‌های بالای ماموران، در تمام ماموریت‌ها به آنها تاکید می‌شود که باحداقل هزینه صحنه را جمع‌آوری کنند. او مشخص نکرده که معنای "جمع آوری صحنه" چیست و مسئولیت سرکوب معترضان را نیز به دوش مردم انداخته است: «اگر در مواقعی، افرادی باشند که قانون را زیر پا گذاشته و به مقدسات و انقلاب توهین کنند و در واقع خط قرمزها را زیر پا بگذارند خود مردم از ما درخواست می‌کنند که عکس‌العمل نشان داده و با آنها برخورد کنیم.» دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید سردار کرمی عنوان کرده که این مردم هستند که افراد متخلف و آسیب زنندگان به اموال عمومی را به ناجا معرفی می‌کنند: «ماموران ما این توانایی را دارند که صحنه‌های بسیار وسیعی را در مدت زمان کوتاهی با کمترین هزینه و خسارت جمع آوری کنند.» عفو بین‌الملل تعداد کشته شدگان اعتراضات سراسری آبان در ایران را ۳۰۴ نفر و خبرگزاری رویترز ۱۵۰ نفر اعلام کرده‌اند. با گذشت سه ماه از سرکوب این اعتراضات، دستگاه‌ها و ارگان‌های جمهوری اسلامی همچنان از اعلام رقم واقعی مجروحان، بازداشت شدگان و کشتگان طفره می‌روند و مسئولیت سرکوب معترضان را متوجه خود نمی‌دانند. به رغم انتشار ویدئوها و روایت‌ شاهدان عینی از تیراندازی ماموران رسمی و لباس شخصی به تظاهر‌کنندگان، "اشرار و عوامل خارجی" عامل سرکوب و به کار گیری سلاح گرم معرفی می‌شوند.
      • “الگوریتم‌های پی‌پل داد و ستد با ایران را متوقف می‌کنند”
        آمریکا می‌گوید تحریم‌های ایران شامل مواد غذایی و دارویی نمی‌شود. یک تجربه ساده، مثلأ سفارش برنج از ایران نشان می‌دهد که سیستم پرداخت پی‌پل چطور تمام داد و ستدهای مرتبط با ایران را مسدود می‌کند.یک مجله هفتگی اقتصادی در آلمان با نام "ویرت‌شافتس وُخه" با انتشار گزارش کوتاهی در مورد دردسر خرید برنج گیلان از ایران، تأثیر تحریم‌های آمریکا علیه ایران بررسی کرده است. این گزارش از ماجرای خرید یک پلوپز توسط یک خانواده ساکن آلمان شروع می‌شود، پلوپزی که از یک سایت آلمانی فروش آنلاین خریده می‌شود و یک کیسه کوچک برنج گیلان همراه دارد. خانم خریدار پس از طبخ برنج گیلان در پلوپز تصمیم می‌گیرد از ایران برنج سفارش دهد، آن‌هم به صورت آنلاین. اما هنگام پرداخت پول از طریق پی‌پل این پیام را دریافت می‌کند: «متأسفانه پیپل مجاز به پرداخت خرید سبد شما نیست چون طبق الزامات عمومی نظارت بر خدمات که باید رعایت شوند، پرداخت هزینه خرید محصولات از ایران برای پی پال ممنوع است.» این مثال ساده به شهروندان اروپا نشان می‌دهد که تحریم‌های آمریکا علیه ایران به معاملات نفت و گاز ایران محدود نمی‌شود و خرید برنج گیلان از ایران هم ممنوع است، آنهم در حالیکه مواد غذایی و دارویی از تحریم‌های آمریکا معاف هستند. میشائیل توکوس، مدیر اجرایی هيئت رئیسه اتاق بازرگانی آلمان و ایران می‌گوید خرید یک کیسه که هیچ، خرید یک کشتی برنج از ایران هم نباید ممنوع باشد چون برنج جزو اقلام غذایی است. او در مورد تصمیم پی‌پل برای مسدود کردن تجارت با ایران به مجله اقتصادی "ویرت‌شافتش وخه" گفته است: «این احتمالاً بخشی از سیاست‌های پی‌پل است. الگوریتم‌های پی‌پل طوری تنظیم شده‌اند که تمام پرداخت‌هایی را که کلمه ایران قید می‌شود متوقف کنند. کسی که بخواهد تحریم‌ها را دور بزند، از کلمات کلیدی که برای الگوریتم‌ها مشخص شده، استفاده نمی‌کند.» دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید ایالات متحده آمریکا که به صورت یکجانبه از توافق اتمی با ایران خارج شده است، تحریم‌های سنگینی علیه ایران وضع کرده است. این تحریم‌ها تجارت با ایران را – به استثناء مواد غذایی و دارویی- ممنوع کرده‌ است. آلمان، فرانسه و بریتانیا که هنوز به برجام پایبند هستند، بر حفظ روابط تجاری خود با ایران – فراتر از مواد غذایی و دارویی- تأکید دارند. اما سازوکار مالی ویژه‌ای که آنها برای انجام معامله با ایران به راه انداخته‌اند، پاسخگوی نیازهای تجار و فعالان اقتصادی ایران نیست. به عنوان مثال تاجران ایرانی حتی نمی‌توانند هنگام سفر به آلمان از کارتهای اعتباری خود برای پرداخت هزینه هتل محل اقامت‌شان استفاده کنند. به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید میشائیل توکوس به "ویرت‌شافتس وخه" گفته است آنها مجبور هستند صورت‌حساب‌های خود را از حساب دوستان‌شان در آلمان یا طرف آلمانی تجاری‌شان پرداخت کنند و بعد به آنها پول نقد بدهد. فعالان تجاری و اقتصادی تأکید دارند که تحریم ایران، نظارت بر داد و ستد را غیرممکن کرده و این شرایط، مسیرهای پول‌شویی را هموار کرده است.
      • علی نصیریان: هنرمند برای کارش به آزادی بیان و اندیشه نیاز دارد
        علی نصیریان هنرمند پرسابقه تئاتر و سینمای ایران در جشن ۸۵ سالگی خود گفت، هیچ دستورالعملی برای تئاتر ندارد و آنچه هنرمند برای انجام کارش نیاز دارد، آزادی بیان و اندیشه است.شنبه ۱۹ بهمن "خانه تئاتر" میزبان جشنی بود که با حضور شماری از چهره‌های هنری ایران به مناسب ۸۵ سالگی علی نصریان برگزار شد. خبرگزاری ایسنا در گزارشی که از این مراسم تهیه کرده نوشته است علی نصریان هنگام بازگو کردن گوشه‌های از خاطر خود به فعالیت "اداره هنرهای دراماتیک" اشاره کرده است. "اداره هنرهای دراماتیک" سال ۱۳۳۶ بنا نهاده شد و بعدها به دو مرکز دانشکده‌ هنرهای دراماتیک و اداره برنامه‌های تئاتر تقسیم شد. دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید این هنرمند پیشکوت اضافه کرد: «در اداره هنرهای دراماتیک که دولتی بود، هنرمندان با تفکرات مختلف و برای هنر تئاتر در این اداره کار می‌کردند… و برایم مایه شگفتی است که این تشکیلات دولتی چقدر آزادی بیان می‌داد.» این هنرمند در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت تئاتر ملی در این دوره در جشن شنبه شب گفته است: «شخصا هیچ دستورالعملی برای تئاتر ندارم و آنچه هنرمند برای انجام کارش نیاز دارد، آزادی بیان و اندیشه است.» علی نصریان که نزدیک به ۷۰ سال در تئاتر ایران فعالیت کرده است گفته است: «هرگز در هیچ دسته و حزبی نبودم هرچند برای برخی از احزاب تئاتر اجرا کرده بودم چون آنها امکاناتش را داشتند.» در جشن تولد علی نصیریان هنرمندان دیگر نیز سخن گفتند. ایرج راد رئیس هیأت مدیره خانه تئاتر و یکی از اعضای گروه تئاتر "مردم" به سرپرستی علی نصیریان و عزت‌الله انتظامی، یکی از این هنرمندان بود. او حضور در گروه تئاتر "مردم" را مایه افتخار خود دانست و نصیریان را یکی از ارکان نهادینه کردن تئاتر نو در ایران توصیف کرد. نصیریان در دو فیلم جدید ایفای نقش کرده است. یکی در فیلم خورشید ساخته مجید مجیدی و دیگری فیلم "لامینور" به کارگردانی داریوش مهرجویی. فیلم خورشید مجیدی در جشنواره فجر حضور دارد و برای "بخش سودای سیمرغ" جشنواره پذیرفته شده اما داریوش مهرجویی از حضور در این جشنواره خودداری کرده است. داریوش مهرجویی کارگردان ۸۰ ساله سینمای ایران که جوایز بین‌المللی متعددی را کسب کرده، درخواستی برای نمایش فیلم جدید خود در جشنواره فجر نداشته است. او آذرماه گفته بود که نبود فیلمش برای هیچ مسئول سینمایی مهم نیست. به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید البته غیر از مهرجویی شماری دیگری از چهره‌های مطرح تئاتر و سینمای ایران هم در در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر شرکت نکردند. این هنرمندان در واکنش به سرنگونی هواپیمای مسافربی اوکراینی در ایران از حضور در جشنواره‌های فیلم و تئاتر و موسیقی فجر انصراف دادند. آنها می‌گویند وزارت‌ ارشاد که مسئول این جشنواره است مانع اطلاع‌رسانی رسانه‌های ایران در مورد علت سرنگونی هواپیمای مسافربری شده و تلاش داشته با دروغ‌گویی و انکار، مردم را فریب دهد.
      • آمریکا ماهواره “ظفر” را بخشی از برنامه موشکی ایران می‌داند
        جمهوری اسلامی تصمیم به تزریق ماهواره‌جدیدی به فضا دارد. ایران مدعی است که این ماهواره کارکردی غیرنظامی دارد. آمریکا فعالیت‌های ماهواره‌ای ایران را پوششی برای فعالیت‌های نظامی و موشکی این کشور می‌داند.جمهوری اسلامی ایران تصمیم دارد روز یکشنبه ۲۰ بهمن (نهم فوریه) ماهواره جدیدی به فضا تزریق کند. این ماهواره که "ظفر" نام دارد از پایگاه فضایی خمینی واقع در سمنان تزریق می‌شود. ماهواره "ظفر" توسط ماهواره‌بر سیمرغ و با سرعتی معادل ۷۴۰۰ کیلومتر به فضا پرتاب خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که این ماهواره پس از قرار گرفتن در مدار به انتشار عکس قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس اقدام خواهد نمود. ماهواره "ظفر" در مدار ۵۳۰ کیلومتری زمین قرار خواهد گرفت. این ماهواره چهار سال پیش به سفارش سازمان فضایی ایران از سوی محققان داشنگاه علم و صنعت ساخته شده است. وزن این ماهواره ۱۱۳ کیلوگرم اعلام شده است. ماهواره "ظفر" از جمله حامل امکانات تصویربرداری، ذخیره و ارسال، دستگاه‌های مربوط به سنجش تشعشعات فضایی و سامانه‌های موقعیت‌یاب است. عمر این ماهواره یک سال و نیم اعلام شده است. به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که عکس‌های این ماهواره پس از تزریق آن به فضا در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت. واکنش آمریکا خبرگزاری رویترز روز یکشنبه به نقل از مقامات آمریکایی نوشت فعالیت‌های ماهواره‌ای جمهوری اسلامی تلاش‌هایی پوشیده در چارچوب فعالیت‌های موشکی و ساخت موشک‌های بالستیکی از سوی این کشور است. این خبرگزاری در ادامه گزارش خود به دو تلاش بینتیجه جمهوری اسلامی در پرتاب ماهواره در سال گذشته میلادی اشاره کرده است. ایالات متحده آمریکا نگران آن است که فن‌آوری بالستیکی مورد استفاده برای پرتاب این ماهواره‌ها به فضا می‌تواند در مورد پرتاب کلاهک‌های هسته‌ای نیز مورد استفاده قرار گیرد. جمهوری اسلامی ایران داشتن اهداف نظامی در ساخت و پرتاب ماهواره‌ها را رد و اعلام کرده که این کشور در پی دست‌یابی و ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای نیست. خبرگزاری رویترز به تلاش‌های پیشین ماهواره‌ای ایران اشاره کرده است. از جمله به پرتاب ماهواره "امید" در سال ۲۰۰۹ و همچنین ماهواره "رصد" در ژوئن سال ۲۰۱۱. جمهوری اسلامی در سال ۲۰۱۲ نیز مدعی شده بود که موفق به قراردادن ماهواره "نوید" در مدار زمین شده است.
      • دعوت چند تشکل سیاسی ایرانی به تحریم انتخابات مجلس
        چند تشکل سیاسی ایرانی خواستار تحریم انتخابات مجلس شد‌ه‌اند. جبهه ملی ایران، یکی از این تشکل‌‌ها، می‌گوید هیچ یک از پیش‌شرط‌های یک انتخابات “آزاد و سالم و عادلانه” فراهم نیست، بنابراین در چنین انتخاباتی شرکت نمی‌کند.اتحاد جمهوری خواهان ایران، حزب چپ ایران (فدائیان خلق)، سازمان های جبهه ملی ایران در خارج از کشور و همبستگی جمهوری‌خواهان ایران چهار گروه جمهوریخواه روز شنبه ۱۹ بهمن (هشتم فوریه) با صدور بیانیه‌ای انتخابات مجلس در دوم اسفند ماه ۹۸ را تحریم کردند. به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید جبهه ملی ایران درباره دلایل تحریم خود توضیح داده است که "پیش شرط‌هایی مانند آزادی احزاب، آزادی اجتماعات، آزادی مطبوعات، آزادی قلم وبیان و آزادی داوطلب شدن برای همه شهروندان با هر عقیده و باوری، ضرورتی حتمی و لازم است. در حالیکه در اوضاع کنونی کشور هیچ یک از این شرایط فراهم نیست." چهار گروه جمهوریخواه انتخابات پیش رو مجلس شورای اسلامی را "فرمایشی" دانسته‌اند و در فراخوان خود از مردم خواستند با تحريم انتخابات خيزش آبان  و دی‌ماه را تداوم بخشند. در بخشی از بیانیه چهار گروه یاد شده آمده است به يازدهمين دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی وقت کم‌تری مانده و جمهوری اسلامی توانست با گزینش کاندیداهای دلخواه خود، انتخابات را به انتصابات غیرمستقیم تقلیل دهد. چهار تشکل جمهوری‌خواهان ضمن اشاره به "فیلتر شورای نگهبان درانتخابات چهار دهه قبل" گفته‌اند "علی خامنه ای، سپاه و اصولگرایان تصميم گرفته اند که اکثريت قاطع مجلس را قبضه کنند و آن را يکدست نمايند". به اعتقاد تشکل‌های سیاسی تحریم کنننده انتخابات مجلس، رویدادهای مهمی چون خيزش آبان  ۹۸ در بيش از ۱۵۰ شهر و ۲۹ استان، کشتار صدها تن از تظاهرکنندگان، شليک به هواپيمای مسافربری اوکراينی و کتمان آن در طول سه روز، تحريم فلج کننده اقتصاد کشور توسط دولت آمريکا، پرونده‌های قطور فسادهای مالی، گسترش فقر، بيکاری وضعيت سياسی کشور را دگرگون کرده است طوری که نارضایتی "با هر جرقه ای می تواند شعله ور  شود" و "ريزش در بدنه حکومت شتاب گرفته و چالش در "بالا" تشديد شده است. در ادامه بیانیه اشاره شده است که با وجود بحرانی بودن کشور حاکمیت سیاست‌ها و عملکرد خود را تغییر نداده است و "برای تنگ تر کردن حلقه قدرت" قصد دارد "فقط نمايندگان گوش به فرمان خامنه ای به مجلس راه يابند". در پایان این بیانیه ضمن اشاره به جایگاه مجلس در حاکمیت جمهوری اسلامی گفته می‌شود که "مجلس در جمهوری اسلامی اساسا کارآیی و جايگاه مهم در ساختار سياسی حکومت اسلامی نداشته و با هر حکم حکومتی خامنه ای عقب نشينی کرده است". این چهار تشکل سیاسی ایرانی همچنین گفته‌اند که جمهوری اسلامی تلاش می کند با تبليغات گسترده مردم را به پای صندوق های رای بکشاند تا "مشروعيت فروريخته خود را احيا کند و مدعی شود که مردم بار ديگر با حکومت بيعت کرده‌اند". در بیانیه مذکور همچنین امده است که حاکمیت برای تشویق رای دهندگان و کشاندن آنان به پای صندوق‌های رای علاوه بر تهدید و ارعاب تلاش می‌کند از "احساسات ملی" و "ایران گرایانه"‌ بخشی از جامعه نیز سوء استفاده ‌کند. علی خامنه ای، رهبر دینی ایران اخيرا گفت: «ممکن است کسی از بنده خوشش نیاید اما اگر ایران را دوست دارد، باید به پای صندوق رأی بیاید.» در بیاینه چهار تشکل سیاسی انتقاده شده است که "همین آقای خامنه ای چند تن از کسانی را که از او "خوشش" نمی آيد و خواهان استعفايش شده بودند، به ۷۲ سال زندان محکوم کرد. در پایان این بیانیه تاکید شده است «ما چهار حزب و سازمان دموکرات، جمهوری خواه و ملی براين نکته تاکيد داريم که در این شرایط شرکت در انتخابات فرمایشی، حتی برای دادن رای سفید به عنوان تائید رژیم به حساب می آيد.» به اعتقاد این تشکل‌های سیاسی خالی گذاشتن صندوق های رای و تحريم فعال انتخابات، "می تواند ضربه ديگری بر جمهوری اسلامی وارد آورد و آن را بيش از پيش بی اعتبار سازد". دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید این تشکل‌ها هم چنین از کمپین "اسفند بدون رای" نیز حمایت کردند. "اسفنند بدون رای" نام کمپینی است که توسط ۱۶۴ تن از فعالان سیاسی و مدنی ایرانی خارج از کشور بوجود آمده است. این فعالان سیاسی با انتشار بیانیه‌ای مردم ایران را فراخواندند به "تحریم فعال" انتخابات مجلس در دوم اسفند ماه بپیوندند.
      • بی‌خبری از وضعیت برخی از بازداشتی‌های آبان
        کمپین حقوق بشر در ایران از تعیین وثیقه‌های سنگین، فشار برای اقرار به ارتباط با خارج و استفاده از شوکر و باتوم علیه بازداشت شدگان اعتراضات آبان خبر می‌دهد. از شماری معترضان دستگیرشده هیچ خبری نیست.حدود سه ماه پس از اعتراضات سراسری آبان، مقامات قضایی و امنیتی هنوز آماری از تعداد کشته‌شدگان و بازداشتی‌ها ارائه نکرده‌اند و هر یک مسئولیت امر را متوجه دیگری می‌کنند. ‌تنها نکته مشخص اتهام متهمان است؛ اتهاماتی مشترک چون "اخلال در نظم عمومی"، اجتماع و تبانی" و اقدام علیه امنیت کشور". آنها که آزاد شده‌اند، می‌گویند برای اعتراف به ارتباط با شبکه‌های خارج از کشور تحت فشار بوده‌اند. شماری از متهمان نیزدراین مدت تماسی با خانواده خود نداشته‌اند و معلوم نیست کجا هستند. کمپین حقوق بشر در ایران به نقل از منابع موثق می‌گوید: «بیش از ۳۰۰ نفر از بازداشت شدگان در سوله‌ای به نام تیپ ۵ در زندان فشافویه نگهداری می‌شوند که یک بند تازه تاسیس است و هیچ امکاناتی ندارد. در زندان زنان هم بازداشت شدگان آبان ماه در سوله‌ای هستند که پیشتر سالن بسکتبال بوده و تهویه مناسب و امکانات ندارد. بازداشت شدگان کف خواب هستند و وضعیت خوبی ندارند.» دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید یک وکیل دادگستری به کمپین گفته که شماری با تعهد یا کفالت یا قرارهای سبک آزاد شده‌اند زیرا بازداشتگاه‌ها ظرفیت نداشتند و دستگاه قضایی نیز توان بررسی چند هزار پرونده را نداشت: «با این حال تعداد پرونده‌ها وبازداشتی‌‌ها آنقدر زیاد است که ۶ شعبه دادگاه انقلاب تهران به آنها اختصاص یافته است.» این منبع اضافه کرده که هیچ کس از سرنوشت کسانی که "لیدر آشوب" معرفی شده‌اند، خبر ندارد و وکلا نتوانسته‌اند به پرونده‌های آنها ورود کنند. محمدحسین آقاسی، وکیل دادگستری به کمپین گفته که برای یکی از موکلانش که در رباط کریم دستگیر شده، ۵۰۰ میلیون تومان وثیقه به اتهام اخلال در نظم عمومی صادر کرده ‌و پرونده‌اش را به دادگاه انقلاب فرستاده‌اند: «در حالی‌که از نظر قانونی این اتهام امنیتی نیست و پرونده باید به دادگاه کیفری فرستاده شود نه دادگاه انقلاب. معترضان ناپدید شده یک فعال مدنی نیز به کمپین گفته که در خوزستان بیش از ۴۰۰ نفر همچنان در زندان‌های شیبان اهواز، آبادان و ماهشهر در بازداشت به سر می‌برند، اما از سرنوشت شماری از بازداشت شدگان که در زندان‌های سپاه هستند، خبری در دست نیست: «تعداد بازداشت شده‌ها بیش از ۸۰۰ نفر بود اما در همان روزهای اول تعدادی از آنها را بدون وثیقه و کفالت با یک تعهد آزاد کردند. تعدادی هم با قرار وثیقه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان آزاد شدند اما از سرنوشت و محل نگهداری بعضی از کسانی که خبرها را می‌رساندند و فیلم و عکس می‌رساندند، نه ما خبری داریم نه خانواده هایشان. فقط می‌دانیم که دست اطلاعات سپاه هستند.» به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید یکی از کسانی که با وثیقه آزاد شده به کمپین گفته که در هفته‌های اول در کانکس‌های متعلق به سپاه بازجویی شده و به شدت کتک خورده است: «اصرار داشتند که بنویسم از خارج از کشور خط گرفته‌ام و قصد داشتم فیلم و عکس های مربوط به اعتراضات را که توی موبایل‌ام بود برای گروه‌های معاند در خارج از کشور بفرستم. هیچ مدرکی هم علیه من غیر از همین فیلم و عکس‌ها که روی موبایل‌ام بود و برای کسی هم ارسال نشده بود نداشتند.» این تجربه را سایر بازداشتی‌ها هم داشته‌اند. یک نوجوان ۱۷ ساله اهوازی و یک بازداشتی از تبریز نیز گفته‌اند که بازجویی‌هایشان با باتوم و شوکر و فحاشی و توهین همراه بوده است. کتابخوانی به مثابه مجازات در این میان خبرگزاری ایرنا از محکومیت یکی از متهمان اعتراضات آبان به کتابخوانی و سه ماه حبس گزارش داده است. پیام درفشان، وکیل این متهم ۲۱ ساله گفته که اتهام موکل‌اش "اخلال در نظم عمومی از طریق حرکات نامتعارف درمعابر عمومی و قرار دادن جعبه مقوایی در سطل زباله آتش گرفته و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور" اعلام شده است. ایرنا می‌نویسد، قاضی افشاری ابتدا این متهم را به یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده که با درنظر گرفتن سن و عدم سابقه و سرپرستی مادر، حکم زندان به سه ماه کاهش یافته و حکم شلاق برای پنج سال تعلیق شده است: «موکل موظف است ظرف ۶ ماه سه جلد کتاب را مطالعه و رونویسی کند.» شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب پیشتر نیز یکی از متهمان حوادث آبان ماه را به سه ماه حبس تعزیری، کتابخوانی و ارائه خدمات رایگان به جانبازان به مت چهار ماه محکوم کرده بود.
      • نوری‌زاد در اعتصاب دارو در زندان مشهد:  تنها سلاح من جانم است
        همسر محمد نوری‌زاد فعال مدنی و یکی از امضا کنندگان “نامه درخواست استعفای خامنه‌ای” در مصاحبه با دویچه وله درباره آخرین وضعیت همسرش پس از بیهوشی توضیح داد. نوری‌زاد در اعتراض به وضعیت خود اعتصاب دارو کرده و بیهوش شده است.محمدحسین آقاسی، وکیل دادگستری که در دفاع از متهمان امنیتی فعال است از وخامت حال محمد نوری‌زاد، فعال سیاسی زندانی در زندان مشهد خبر داد. او در توییتی نوشت، نوری‌زاد تقاضای او و سایر دوستان و نزدیکان را برای پایان دادن به اعتصاب و مصرف دارو نپذیرفته و "بیم آن می‌رود که از دست برود." فاطمه ملکی، همسر نوری‌زاد روز شنبه ۱۹ بهمن (هشم فوریه) در مصاحبه با دویچه وله آخرین وضعیت سلامت نور‌ی‌زاد چنین شرح داد: «آقای نوری‌زاد روز پنجشنبه عصر ۱۷ بهمن که با ما تماس گرفتند وضعیت خوبی نداشتند. به ما اطلاع دادند که بیهوش شدند و روز شنبه هم که دادگاهی داشت قبلش بیهوش شدند و در حقیقت این بیهوشی‌شان به صورتی ادامه داشته و به همین جهت من نگران شدم. با توجه به عدم توانایی ایشان که وزن زیادی کم کرده و توانمندی خود را از دست دادند پیش‌بینی می‌شود که اگر این روند ادامه پیدا بکند و بی‌هوشی‌ها با فاصله یک روز یا دو روز ادامه پیدا بکند آن اتفاقی که نباید بیافتد ممکن است بیافتد.» دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید همسر نوری‌زاد در ادامه مصاحبه خود با دویچه وله ضمن هشدار به مسئولین کشور از همه آزادیخوان جهان خواست به کمک آقای نوری‌زاد بیایند و به هر شکلی که مقدرو است اطلاع ‌رسانی بشود تا بتوان آزادی نوری‌زاد را کسب کرد و او مورد مداوا قرار بگیرد و از وضعیت کنونی خارج شود. هشدار همسر نوری‌زاد به مسئولین: با جان زندانیان بازی نکنید! فاطمه ملکی در ادامه مصاحبه خود با دویچه وله گفت: «من متاسف هستم که آزادیخواهان ما و کسانی که خواهان آزادی و عدالت هستند را به راحتی در بند می‌کنند و هیچکس پاسخگو نیست و هیچ متوجه نیستند که با خانواده‌ها چه کار می‌کنند. من این هشدار را به اینها می‌دهم که شما ببینید چگونه رفتار و برخورد می‌کنید با زندانیان که اینها مجبور می‌شوند دست به اعتصاب غذا و دارو بزنند. من هشدار می‌دهم که با جان اینها بازی نکنید.» همسر نوری‌زاد در ادامه افزود: «من خواسته‌ام این است که بدون قید و شرط آقای نوری‌زاد و همه زندانیان سیاسی را آزاد کنند و این هم به نفع خودشان و به به نفع سرنوشت مملکتمان است.» خانم فاطمه ملکی درباره درخواست جمعی از دوستان نوری‌زاد برای پایان دادن اعتصاب دارو گفت که نوری‌زاد این خواسته آنها را نپذیرفته است. او درباره دلیل این اقدام آقای نوری‌زاد توضیح داد: «ما همه خواستیم و حتی مادرشان عرق مادرانه‌شان را به واسطه قرار دادند. ولی ایشان به هیچ وجه قبول نمی‌کند و همین پنج‌شنبه که با ایشان صحبت کردم و گفتم شما بیایید دارویتان را مصرف کنید و بعد هر کاری که می‌خواهید انجام دهید. اما ایشان به شدت مخالفت کرد و گفتند که من تنها سلاحی که دارم همین است و جانم را گذاشتنم بر سر این راه که به اینها تفهیم کنم که این راه درست و انسانی نیست که با زندانیان این گونه برخورد کنند.» فاطمه ملکی در ادامه گفت که همسرس در سال ۸۹ اعتصاب خشک کرده و به طور طولانی‌مدت از هوش رفتند و ایشان را به بیمارستان منتقل کردند. به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید همسر نوری‌زاد در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد: «پیکان توجه‌ها قبل از اینکه به سمت آقای نوری‌زاد باشد باید به سمت مسئولین قوه قضائیه، وزارت اطلاعات، شورای عالی قانون‌گذاری و هر کسی که ذیربط است مثل شورای عالی امنیت ملی باشد و این نهادها باید تجدید نظر اساسی در کار و بنیادشان بکنند که این رویه‌ای که اینها در پیش گرفته‌اند و مردم را بدون دلیل زندان می‌کنند این رویه دیگر پاسخگو نبوده و نخواهد بود و اینها باید فکر اساسی بکنند و زندانیان سیاسی را بدون قید وشرط آزاد کنند.» محمد نوری‌زاد از ۱۹ تیر ۱۳۹۸ در بازداشت به‌سر می‌برد. او یکی از ۱۴ امضاکننده بیانیه درخواست استعفای آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است. دادگاه انقلاب مشهد ۱۳ بهمن ماه او را به ۱۵ سال حبس تعزیری، ۳ سال تبعید به ایذه و ۳ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم کرد.
      • خامنه‌ای: دشمن پیچیده‌تر شده؛ باید قوی شویم
        رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با فرماندهان و پرسنل نیروی هوایی، توان فنی این نیرو در تعمیر و بازسازی هواپیماها و طراحی و ساخت جنگنده را ستود و گفت برای جلوگیری از جنگ باید قوی شد و تهدید را به فرصت تبدیل کرد.آیت‌الله خامنه‌ای در ملاقات با گروهی از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش، بارها واژه دشمن را به کار برد و بر لزوم قوی شدن کشور در همه جهات به ویژه در زمینه دفاعی تاکید کرد. او گفت: «ما به‌دنبال تهدید هیچ کشور و ملتی نیستیم بلکه به دنبال حفظ امنیت کشور و جلوگیری از تهدید هستیم… ضعیف بودن، دشمن را به اقدام تشویق می‌کند… برای آن که جنگ نشود و برای آن که تهدید تمام شود باید قوی شد.» رهبر جمهوری اسلامی، در خطبه‌های نماز جمعه سه هفته قبل نیز "قوی‌ شدن" را توصیه کرده بود بی‌آن که ساز و کار و زمینه‌های آن را مشخص کند. او در ملاقات با کارکنان نیروی هوایی و پدافند ارتش تاکید کرد که پایان گرفتن تهدیدها مستلزم قوی شدن ایران در همه جنبه‌ها به ویژه در زمینه دفاعی است: «ما به دنبال تهدید هیچ کشور و ملتی نیستیم بلکه به دنبال حفظ امنیت کشور و جلوگیری از تهدید هستیم.» دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید خامنه‌ای اضافه کرد که روش‌های جمهوری اسلامی نیز در برابر پیچیده‌تر شدن "ابزارها و شیوه‌های دشمنان" پیچیده‌تر شده‌اند: «روش‌ها و کارهای کاملا منطقی، پیچیده و پیش‌رونده‌ای در جریان است که تامین کننده عمق راهبردی کشور است و دشمن را زمین‌گیر کرده است.» او وابستگی اقتصاد ایران به نفت را عامل بسیاری از مشکلات خواند و خواستار تبدیل تهدید‌ها به فرصت شد. او گفت: «البته برخی افراد با هوش در داخل هیأت حاکمه آمریکا متوجه این موضوع هستند و گفته‌اند نباید بگذاریم ایران اقتصاد بدون نفت را تجربه کند و به همین دلیل باید مسیری را باز بگذاریم تا اقتصاد ایران به‌کلی از پول نفت جدا نشود که مسئولان به‌خصوص مسئولان اقتصادی باید در این خصوص هوشیار باشند.» دیدار خامنه‌ای با فرماندهان و پرسنل نیروی هوایی ارتش در سالروز ملاقات همافران ارتش شاهنشاهی با آیت‌الله خمینی انجام گرفته است. اعلام همبستگی همافران با رهبر انقلاب اسلامی و انتشار عکس سلام نظامی همافران به خمینی، سه روز پیش از سقوط نظام پادشاهی در ایران رخ داد. درسال‌های اخیر، ملاقات پرسنل نیروی هوایی با خامنه‌ای در ۱۹ بهمن و انتشار عکسی مشابه تصویر سال ۱۳۵۷ (عکسی از پشت سر پرسنل در حال سلام نظامی) تبدیل به یک سنت شده است. به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید رهبر جمهوری اسلامی در دیدار اخیر عنوان کرد: «در دوران رژیم گذشته، نیروی هوایی ارتش یکی از نزدیک‌ترین نیروها به مرکز قدرت و آمریکا بود اما رژیم طاغوت، ضربه را از همین نیرو خورد که هیچ‌گاه تصور آن را نمی کرد.» او در عین حال گفت نیروی هوایی که زمانی نمی‌توانست هواپیما تعمیر کند، امروز کل هواپیما را می‌سازد.
      • انتقاد شدید آمریکا از شرکت آلمان در مراسم تاسیس جمهوری اسلامی
        سفیر آمریکا در برلین از آلمان به خاطر شرکت احتمالی در مراسم تاسیس “رژیم تروریستی ایران” به شدت انتقاد کرد. ریچارد گرنل می‌گوید آلمان وظیفه اخلاقی دارد محکم و قاطعانه رفتار ناقض حقوق بشر جمهوری اسلامی را محکوم کند.ریچارد گرنل، سفیر ایالات متحده در برلین از دولت ائتلافی آلمان به رهبری صدراعظم آنگلا مرکل خواست به حمایت از حکومت جمهوری اسلامی خاتمه دهد و در مراسم سالروز انقلاب بهمن ۵۷ شرکت نکند. وزارت خارجه آلمان روز چهارشنبه ۱۶ بهمن (پنجم فوریه) در پاسخ به پرسش "فاکس‌نیوز" در مورد حضور احتمالی شخصیت‌های آلمانی در مراسم سالروز تاسیس جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که در مناسبات دیپلماتیک شرکت در مراسم و مناسبت‌های ملی یک کشور "اقدامی معمول" است. در بیانیه وزارت خارجه در این رابطه تاکید شده از آنجا که آلمان همچنان با جمهوری اسلامی روابط دیپلماتیک دارد این قاعده شامل مراسم سالروز انقلاب ۲۲ بهمن (۱۱ فوریه) نیز می‌شود. تا کنون درباره شرکت احتمالی مقامات آلمانی در مراسمی که به مناسبت ۲۲ بهمن در ایران یا دفاتر نمایندگی جمهوری اسلامی در خارج از کشور برگزار می‌شود گزارشی منتشر نشده است. «جشن گرفتن ادامه موجودیت یک رژیم تروریست» ریچارد گرنل روز پنج‌شنبه به شبکه "فاکس‌نیوز" گفته این وظیفه اخلاقی دولت آلمان است که به صراحت و با قاطعیت به جمهوری اسلامی بگوید که نادیده گرفتن حقوق بنیادین انسانی شهروندان ایران، "کشتن معترضان در خیابان‌ها، و به پایین پرت کردن همجنس‌گرایان از بالای ساختمان‌ها" قابل قبول نیست. سفیر آمریکا در برلین حکومت جمهوری اسلامی را یک "رژیم تروریستی" خوانده و می‌افزاید جشن گرفتن ادامه موجودیت این رژیم پیامی کاملا خلاف آنچه انتظار می‌رود ارسال می‌کند. دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید چهل و یکمین سالگرد تاسیس جمهوری اسلامی با یکی از پرتنش‌ترین دوران روابط تهران و واشنگتن مصادف است. کشته شدن فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در حمله پهپادی آمریکا و حمله موشکی تلافی‌جویانه سپاه به پایگاه عین‌الاسد در عراق دو نقطه اوج این تنش‌ها به شمار می‌روند. روابط عمومی سپاه پاسداران ۱۸ دی در بیانیه‌ای اعلام کرد که در یک عملیات تلافی‌جویانه با پرتاب "ده‌ها موشک" به پایگاه عین‌الاسد در استان انبار، که بزرگترین پایگاه نظامی محل استقرار نیروهای آمریکا و متحدانش در عراق محسوب می‌شود، این پایگاه را "در هم کوبیده" است. دوران پرتنش روابط ایران و آمریکا اقدام سپاه در واکنش به حمله پهپادی ۱۳ دی ماه نیروهای آمریکایی به دو خودروی حامل قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس و همراهانش در نزدیکی فرودگاه بغداد انجام شده است. در این حمله سلیمانی، چهار پاسدار دیگر و پنج عضو ارشد شبه‌نظامیان شیعه حشد الشعبی، از جمله ابومهدی المهندس، معاون فرمانده این گروه کشته شدند. تشنج و تنش میان دو کشور به حدی بالا گرفته که جمهوری اسلامی در روز پرتاب موشک به پایگاه عین‌الاسد به دلیل نگرانی از حمله متقابل ارتش آمریکا تمام سامانه‌های دفاعی خود را به حالت آماده باش درآورده بود. این نگرانی‌ها چنان بود که یک سامانه پدافند هوایی سپاه چند ساعت پس از حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد یک هواپیمای مسافربری شرکت هواپیمایی اوکراین را نزدیک فرودگاه تهران هدف قرار داد و سرنگون کرد. امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران پس از سه روز که مسئولان سیاسی و نظامی ایران واقعیت سقوط هواپیمای اوکراینی را پنهان کرده در مورد این واقعه خلاف‌گویی کردند در یک برنامه تلویزیونی ضمن پذیرفتن مسئولیت این اشتباه فاجعه‌بار آن را به خطای انسانی اپراتوری نسبت داد که به گفته او هواپیمای اوکراینی را با موشک کروز آمریکایی اشتباه گرفته بود. نظامیان جمهوری اسلامی سی‌ام خرداد ماه امسال نیز یک هواپیمای تجسسی بدون سرنشین ایالات متحده را با ادعای تجاوز به حریم فضایی آب‌های سرزمینی ایران بر فراز تنگه هرمز هدف قرار داده و سرنگون کردند. به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید آمریکا که مدعی است این پهپاد بر فراز آب‌های بین‌المللی سرنگون شده ظاهرا حمله‌های تلافی‌جویانه‌ای علیه اهدافی در ایران در دستور کار قرار داده بود که به گفته رئیس جمهوری ایالات متحده، دونالد ترامپ در واپسین دقایق جلوی آن گرفته شد. ترامپ یک روز پس از این حادثه در توئیتر نوشت که نظامیان آمریکا آماده حمله تلافی‌جویانه به سه هدف در ایران بودند اما او پس از آگاهی از کشته شدن احتمالی ۱۵۰ نفر در این حمله‌ها آن را واکنشی نامتناسب تشخیص داده و در آخرین دقایق جلو آن را گرفته است.
      • ۹۷ قربانی در یک روز، مرگبارترین روز از آغاز شیوع کرونا در چین
        شمار ثبت موارد ابتلا به بیماری تنفسی کرونا روز به روز در حال افزایش است. شمار مبتلایان از ۴۰ هزار نفر گذشته است. ظرف یک روز، ۹۷ نفر دیگر جان خود را از دست داده‌اند. کارشناسان سازمان بهداشت جهانی عازم چین شده‌اند.دولت چین آمار جدیدی درباره تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا منتشر کرده است. آماری که حکایت از افزایش شمار مبتلایان و همچنین قربانیان این ویروس در چین دارد. سایت "تاگس‌شاو" وابسته به شبکه یک تلویزیون آلمان روز دوشنبه ۲۱ بهمن (۱۰ فوریه) به آمار جدید منتشر شده از سوی مقامات دولت چین پرداخته است. بر اساس این آمار، تعداد افرادی که در خاک چین مبتلا به این بیماری شده‌اند از مرز ۴۰ هزار نفر گذشته است. روز یکشنبه نهم فوریه، ۹۷ نفر دیگر در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. به این ترتیب شمار قربانیان این بیماری در چین از مرز ۹۰۰ نفر عبور کرده و به ۹۰۸ نفر رسیده است. بخش اعظم قربانیان این بیماری مربوط به استان هوبئی در چین می‌شود. به عنوان نمونه ۹۱ نفر از ۹۷ نفری که دیروز در اثر ابتلا به بیماری جان خود را از دست دادند، ساکن این استان بوده‌اند. به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید کارگروه مسائل پزشکی دولت چین شمار مبتلایان این بیماری را در پایان روز نهم فوریه ۴۰۱۷۱ نفر اعلام کرده است. شمار قربانیان این بیماری ظرف واپسین روزهای هفته سپری شده از تلفات ناشی از بیماری سارس در سال ۲۰۰۲/۲۰۰۳ بیشتر شده است. کارشناسان سازمان بهداشت جهانی و بیماری کرونا در همین رابطه گفته شده است که سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با بیماری تنفسی کرونا اقدام به اعزام گروهی از متخصصان و کارشناسان خود به چین کرده است. این افراد ماموریت دارند به مسئولان چینی در امر مقابله با شیوع بیشتر این بیماری و درمان بیماران کمک کنند. خبرگزاری دولتی چین "شین‌هوا" اعلام کرده است که در ارتباط با مقابله با بیماری کرونا، ۶۲۰۰ متخصص برای مبارزه با ویروس کرونا وارد شهر ووهان شده‌اند. گفته می‌شود که دولت چین ۴۷ هواپیما برای انتقال این کارشناسان اختصاص داده است. اعزام چنین گروه گسترده‌ای از متخصصان به شهر ووهان و استان هوبئی از زمان آغاز شیوع کرونا بی‌سابقه بوده است. افزون بر آن گفته شده است که بانک مرکزی چین برای مقابله با این بیماری و شیوع آن بودجه‌ای معادل ۳۹ میلیارد یورو پیش بینی کرده است. قرار است وام‌هایی در اختیار آن دسته از شرکت‌هایی قرار گیرد که در راستای مقابله با شیوع بیشتر این بیماری فعالیت می‌کنند. این پول قرار است در اختیار بانک‌ها و موسسات مالی کوچک در ده استان چین قرار گیرد.
      • اسرائیل صدور محصولات کشاورزی از مناطق فلسطینی را ممنوع کرد
        اسرائیل در یک اقدام تلافی‌جویانه صادرات محصورات کشاورزی از مناطق فلسطینی‌نشین را ممنوع اعلام کرد. این اقدام در واکنش به تصمیم تشکیلات خودگردان فلسطینی در مورد محدود کردن واردات گوساله از اسرائیل انجام شد.تشکیلات خودگردان فلسطینی که در بخشی از کرانه باختری رود اردن مستقر است به دلیل ناخشنودی و سرخوردگی از توافق‌نامه صلح خاورمیانه موسوم به "معامله قرن" قصد دارد روابط خود با اسرائیل را به حداقل ممکن تقلیل دهد. در چارچوب این تصمیم تشکیلات خودگردان به تازگی واردات گوساله از اسرائیل را به شدت محدود کرد و این اقدام با واکنش متقابل تل‌آویو روبرو شده است. اسرائیل می‌گوید این تصمیم به دامداران اسرائیلی لطمه وارد می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان دولت اسرائیل در تصمیمی که از یک‌شنبه ۲۰ بهمن (نهم فوریه) به اجرا گذاشته شد صادرات محصولات کشاورزی از مناطق فلسطینی‌نشین و از طریق گذرگاه اردن را ممنوع کرده است. اسرائیل بر صادرات و واردات کالا به کرانه باختری که به طور عمده از طریق اردن انجام می‌شود کنترل دارد. وزیر دفاع اسرائیل، نفتالی بنت ابتدای ماه فوریه گفته بود که با جلوگیری از صادرات محصولات کشاورزی از طریق اردن به محدودیت واردات گوساله واکنش نشان داده می‌شود. دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید تشکیلات خودگردان اعلام کرده که این مناقشه تجاری با ممنوعیت واردات کالاهایی نظیر میوه و سبزیجات از اسرائیل ادامه خواهد داشت. کمیل ابو رُکُن، مسئول هماهنگ کننده دولت اسرائیل در مناطق فلسطینی‌نشین می‌گوید زمانی که تشکیلات خودگردان تصمیم خود در مورد واردات گوساله که به دامداران اسرائیلی و تجارت آزاد لطمه می‌زند را پس بگیرد، همه چیز می‌تواند به حال عادی بازگردد. تشکیلات خودگردان از ماه سپتامبر سال گذشته نیز محدودیت‌هایی برای واردات گوساله و گوسفند از اسرائیل اعمال کرده بود. با رونمایی از "معامله قرن" توسط رئیس جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ در هشتم بهمن ماه این محدودیت‌ها تشدید شد. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان با طرح آمریکا برای خاتمه دادن به مناقشه هفتاد ساله در خاورمیانه به شدت مخالفت و اعلام کرد که تمام تماس‌های خود با اسرائیل و ایالات متحده را قطع کرده است. زیان فلسطینی‌ها از "جنگ تجاری" با اسرائیل مناقشه جدید می‌تواند بیشتر به زیان ساکنان فلسطینی کرانه باختری منجر شود. محصولات کشاورزی تولید شده بیشتر برای مصرف داخلی است و مقداری از آن به برخی کشورهای منطقه و میزان بسیار ناچیزی به اسرائیل صادر می‌شود. افزون بر این ساکنان کرانه باختری بسیاری از نیازمندی‌های خود را از اسرائیل و کشورهای دیگر تامین می‌کنند و بسته شدن مهم‌ترین گذرگاه مرزی این منطقه نه تنها امکان صادرات مازاد محصولات کشاورزی را محدود می‌کنند که بر واردات نیز تاثیر منفی خواهد داشت. به رغم تنش‌های اخیر، تصمیم تشکیلات خودگردان برای قطع وابستگی اقتصادی به اسرائیل به پیشتر بازمی‌گردد. یکی از سخنگویان این تشکیلات ماه اکتبر گفته بود که تلاش می‌شود محصولات اسرائیلی با تولیدات کشورهای عربی جایگزین شوند. به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید سران تشکیلات خودگردان اکتبر سال ۲۰۱۸ و پس از به بن‌بست رسیدن مذاکرات صلح اعلام کردند همکاری در پروسه شناسایی موجودیت اسرائیل در مقابل تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی را متوقف می‌کنند و این مسئله شامل مسائل امنیتی و اقتصادی نیز می‌شود. به نوشته روزنامه هاآرتص در سال ۲۰۱۹ از سرزمین‌های فلسطینی‌نشین در کرانه باختری در مجموع محصولاتی به ارزش ۱۴۶ میلیون دلار از طریق اردن صادر شده که به طور عمده شامل میوه، سبزیجات، خرما و روغن زیتون می‌شدند.

    خبر فارسی

    خبری تحلیلی تابناك

    بولتن نیوز

    الوقت

  • اخبارفارسی  Subpages

  • سايت تحليلي عصر ايران

    شيعه نيوز سايت

    سايت خبري تحليلي تابناك

    ایران امروز

      • تحلیف بایدن و هریس چگونه خواهد بود
        تحلیف بایدن و هریس چگونه خواهد بودجو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکاست اما تا مراسم تحلیف و ادای سوگند ریاست‌جمهوری صورت نگیرد، رسما وارد کاخ سفید نخواهد شد. از مقررات مربوط به مهار ویروس کرونا تا نگرانی‌های امنیتی و …، این مطلب به تمامی نکاتی می‌پردازد که در مورد این روز وجود دارد. به گزارش بی.بی.سی مراسم تحلیف رویدادی رسمی است که در آغاز هر دوره جدید ریاست‌جمهوری در واشنگتن‌ دی‌سی، پایتخت، برگزار می‌شود. تنها کاری که رییس‌جمهوری منتخب آمریکا باید در این مراسم انجام دهد،‌ ادای سوگند است:‌ “من رسما سوگند یاد می‌کنم که مسئولیت ریاست جمهوری ایالات متحده را صادقانه انجام دهم و تا جایی که توان دارم از قانون اساسی ایالات متحده پاسداری، حفاظت و دفاع کنم.” بعد از ادای این کلمات روند انتقال قدرت کامل می‌شود و جو بایدن به طور رسمی چهل و ششمین رییس‌جمهوری این کشور خواهد شد. البته این پایان مراسم نیست و جشن‌ معارفه ادامه خواهد داشت. کاملا هریس هم بعد از ادای سوگند، رسما معاون رییس‌جمهور کشور خواهد شد. معاون رییس‌جمهور به طور معمول پیش از خود رئیس جمهوری سوگند یاد می‌کند. مراسم تحلیف جو بایدن چه زمانی برگزار خواهد شد؟ طبق قانون، مراسم تحلیف روز ۲۰ ژانویه (۱ بهمن) برگزار می‌شود. جو بایدن و کامالا هریس ظهر این روز در واشنگتن دی‌سی سوگند خواهند خورد. سخنرانی‌های افتتاحیه از گذشته حدود ۱۱:۳۰ دقیقه به وقت شرق آمریکا برگزار می‌شوند. بایدن بعد از ادای سوگند به طور رسمی رییس‌جمهور آمریکا خواهد شد و قدرت را در دست خواهد گرفت. او کمی بعدتر در همان روز به کاخ سفید نقل مکان می‌کند، جایی که برای ۴ سال آینده محل زندگی‌اش خواهد بود. اقدام‌های امنیتی مراسم تحلیف چگونه خواهد بود؟ مراسم تحلیف رییس‌جمهوری معمولا با برنامه‌های دقیق و مفصل امنیتی همراه است اما امسال به دلیل حمله طرفدارن ترامپ به کنگره آمریکا در روز ۶ ژانویه، تدابیر امنیتی شدیدتری اعمال خواهد شد. اف‌بی‌آی نسبت به احتمال برگزاری اعتراضات مسلحانه در اطراف ساختمان کنگره‌های ایالتی در سراسر آمریکا و واشنگتن دی‌سی طی روزهای منتهی به مراسم تحلیف هشدار داده و به دنبال آن مقامات هم تدابیر امنیتی شدیدتری در نظر گرفته و بخش‌های عمده‌ای از شهرها تعطیل شده‌اند. خبرگزاری آسوشیتدپرس از لغو سفر رییس‌جمهوری منتخب به واشنگتن با قطار خبر داد. جو بایدن و تیمش قرار بود روز دوشنبه از ایالت دلاور با قطار راهی واشنگتن دی‌سی شوند که این سفر به دلیل نگرانی‌های امنیتی لغو شد. بایدن از لیزا موناکو، مشاور باراک اوباما در زمینه مبارزه با تروریسم خواسته به طور موقت به عنوان مشاور امنیتی برای برگزاری مراسم تحلیف، آغاز به کار کند. خانم موناکو گزینه پیشنهادی بایدن برای پست معاونت وزارت دادگستری است. به دنبال ناآرامی‌ها در “کاپیتال هیل”، محل کنگره آمریکا با دستور موریل باوزر، شهردار واشنگتن دی‌سی این شهر در حال حاضر در وضعیت اضطراری قرار گرفته و این شرایط تا روز برگزاری مراسم تحلیف همچنان ادامه خواهد داشت. او همچنین گفته مراسم تحلیف تنها مکانی نیست که هدف تهدیدهای آنلاین قرار گرفته است. وزارت امنیت ملی آمریکا برنامه‌های خود برای تامین امنیت مراسم تحلیف را از یک هفته زودتر آغاز کرد تا زمینه برای آماده‌سازی بیشتر فراهم شود. فرماندهی برنامه‌های امنیتی که ۱۵ هزار نیروی گارد ملی و هزاران مامور پلیس در آن شرکت خواهند داشت را سرویس مخفی آمریکا بر عهده گرفته است. مت میلر که ریاست برنامه‌های امنیتی سرویس مخفی را برعهده دارد گفته برنامه‌ریزی این مراسم از بیش از یک سال پیش آغاز شده است. اما در حالی که بایدن اصرار دارد طبق سنت همیشگی در فضای بیرون کنگره سوگند یاد کند، محدودیت‌ها در رابطه با تعداد حاضرین در این مراسم بیشتر خواهد شد. آیا ترامپ در این مراسم شرکت خواهد کرد؟ حضور رییس‌جمهوری که دوره‌اش به پایان رسیده در مراسم تحلیف و ادای سوگند جانشین خود به روالی معمول تبدیل شده است و اگر ترامپ از این کار سر باز بزند، اوضاع ممکن است پیچیده شود. ترامپ روز ۸ ژانویه در توییتر خود نوشت:‌ ” در پاسخ به همه کسانی که پرسیده‌اند می‌گویم روی ۲۰ ژانویه به مراسم تحلیف نخواهم رفت.” جالب این که کمی پیش از انتشار این توییت، ترامپ در پیامی ویدئویی تعهد خود نسبت به انتقال “قانونمند” قدرت به “دولت جدید” را اعلام کرده بود. از زمان انتخابات آمریکا این تنها باری است که ترامپ تا این حد به شکل علنی به پذیرش شکست خود در انتخابات نزدیک شده است. در عین حال برخی از هواداران ترامپ یک قدم هم فراتر رفته و قصد دارند دومین مراسم تحلیف او را به شکل مجازی و همزمان با ادای سوگند جو بایدن برگزار کنند. تاکنون بیش از ۶۸ هزار نفر از طریق فیس‌بوک اعلام کرده‌اند که برای ابراز حمایت از ترامپ در این مراسم شرکت خواهند کرد. با این حال مایک پنس،‌ معاون دونالد ترامپ گفته در مراسم تحلیف بایدن حضور خواهد یافت. هیلاری کلینتون تنها دو ماه پس از شکست تلخ خود در رقابت انتخاباتی با ترامپ، به عنوان بانوی اول پیشین آمریکا در کنار شوهرش بیل کلینتون، رییس‌جمهوری قبلی این کشور در مراسم تحلیف او شرکت کرد. در طول تاریخ تنها سه رییس‌جمهور آمریکا در مراسم تحلیف جانشین خود حاضر نشده‌اند: جان آدامز و پسرش، جان کویینسی آدامز، همین‌طور اندرو جانسون که هیچ یک مربوط به قرن گذشته نبوده است. کووید-۱۹ چه تغییراتی در مراسم تحلیف بوجود آورده؟ در شرایط عادی، مراسم تحلیف رییس‌جمهوری بیش از صدها هزار نفر را به واشنگتن دی‌سی می‌کشاند. به طوری که در ” نشنال مال”، پارک ملی واقع در مرکز این شهر جای سوزن انداختن نیست و اتاق‌ خالی در هتل‌ها پیدا نمی‌شود. سال ۲۰۰۹ حدود دو میلیون نفر برای شرکت در مراسم تحلیف اولین دور ریاست جمهوری باراک اوباما به واشنگتن رفتند. اما به گفته تیم بایدن، جشن‌های مراسم تحلیف امسال “بسیار محدود” خواهد بود. آن‌ها همچنین به منظور جلوگیری از انتشار ویروس از مردم خواسته‌اند از سفر به پایتخت خودداری کنند، درخواستی که مقامات واشنگتن دی‌سی هم بعد از حمله به ساختمان کنگره آن را تکرار کرده‌اند. جو بایدن و کامالا هریس همچنان روی سکوی مقابل ساختمان کنگره که چشم‌اندازی رو به نشنال مال دارد، سوگند خواهند خورد. اما جایگاه‌های تماشا که در طول مسیر رژه ساخته شده‌اند، برداشته خواهند شد. بخش عمده‌ای از پارک نشنال مال که ۳/۲ کیلومتر طول دارد هم به روی عموم بسته خواهد بود. هر چند صحنه ازدحام جمعیت در میان بناهای تاریخی کشور ممکن است بسیار آشنا به نظر برسد اما این مکان تازه، از زمان ریاست‌جمهوری رونالد ریگان در ۱۹۸۱ به عنوان محل برگزاری مراسم تحلیف انتخاب شد. پیش از آن، مراسم تحلیف رییس‌جمهوری جدید در نقاطی دیگر از جمله آن سوی ساختمان “کاپیتال”، داخل تالارهای کنگره، در کاخ سفید یا حتی شهرهای دیگر برگزار می‌شد. به عنوان مثال جورج واشنگتن در نیویورک سیتی، سوگند ریاست‌جمهوری خورد. در حالی که در گذشته نزدیک به ۲۰۰ هزار بلیط برای شرکت در این مراسم رسمی عرضه می‌شد، امسال تنها حدود هزار بلیط در دسترس خواهد بود. مراسم سان دیدن فرمانده جدید کل قوا از نیروهای نظامی که بخشی سنتی از انتقال مسالمت آمیز قدرت محسوب می‌شود امسال طبق معمول برگزار خواهد شد. اما به گفته برگزارکنندگان مراسم، به جای رژه همیشگی در طول خیابان پنسیلوانیا به سمت کاخ سفید، یک “رژه‌ مجازی” در سراسر آمریکا برگزار خواهد شد. پس از آن بایدن و خانم هریس به همراه همسران خود با اسکورت اعضای یگان‌های مختلف ارتش به سمت کاخ سفید می‌روند و یک گروه موسیقی نظامی هم آن‌ها را همراهی خواهد کرد. کدام هنرمندان در این مراسم اجرا خواهند کرد؟ در سال‌های اخیر برخی از محبوب‌ترین هنرمندان آمریکایی برای اجرا در این مراسم انتخاب شده‌اند. با وجود همه‌گیری امسال فرق چندانی با سال‌های قبل نخواهد داشت. در مراسم تحلیف جو بایدن و کامالا هریس، لیدی گاگا برنامه‌ای اجرا خواهد کرد. این خواننده آمریکایی یکی از حامیان سرسخت رییس‌جمهور منتخب است که در کارزار انتخاباتی او حضور فعال داشت. در این مراسم قرار است لیدی گاگا سرود ملی آمریکا را اجرا کند و جنیفر لوپز آواز بخواند. بعد از ادای سوگند بایدن، برنامه تلویزیونی ویژه‌ مراسم تحلیف با اجرای تام هنکس، هنرپیشه سرشناس آمریکایی پخش خواهد شد. این برنامه ۹۰ دقیقه‌ای جایگزین جشن‌هایی است که به دلیل شیوع بیماری کووید-۱۹ امکان برگزاری آن‌ها به شکل حضوری وجود ندارد. جان بون جووی، دمی لواتو و جاستین تیمبرلیک در این برنامه اجرا خواهند کرد. برنامه‌ای که قرار است به طور زنده از شبکه‌های تلویزیونی مهم آمریکا به غیر از فاکس‌نیوز و همین‌طور پلتفرم‌های مختلف آنلاین پخش شود. فاکس‌نیوز شبکه‌ای محافظه‌کار است که در ابتدای دوران ریاست‌جمهوری ترامپ از او حمایت می‌کرد. چرا مراسم تحلیف در ژانویه برگزار می‌شود؟ زمان برگزاری این مراسم همیشه ماه ژانویه نبوده است. در قانون اساسی آمریکا در ابتدا چهارم مارس به عنوان روز ادای سوگند رهبران جدید کشور در نظر گرفته شده بود. با توجه به ‌این که در آن زمان مدت‌ها طول می‌کشید تا آرا از سراسر کشور به پایتخت برسند،‌ منطقی بود تاریخی که برای مراسم تحلیف انتخاب می‌شود چهار ماه با انتخابات سراسری در ماه نوامبر فاصله داشته باشد. اما این همچنین به معنای فاصله نسبتا طولانی میان زمان انتخابات تا شروع به کار رسمی رییس‌جمهوری در گذشته نیز بود. اما این دوره طولانی در نهایت به دنبال پیشرفت‌های دنیای مدرن و آسان‌تر شدن شمارش و گزارش آرا، کوتاه‌تر شد. به دنبال تصویب متمم بیستم قانون اساسی ایالات متحده در ۱۹۹۳، زمان مراسم تحلیف رییس‌جمهوری جدید به روز ۲۰ ژانویه تغییر یافت.
      • پیام خداحافظی ملانیا ترامپ با تاکید بر اتحاد
        پیام خداحافظی ملانیا ترامپ با تاکید بر اتحادهمسر رئیس جمهوری آمریکا در آخرین روزهای حضورش در کاخ سفید یک سخنرانی خداحافظی منتشر کرده و از این کشور بابت تمام تلاش‌هایش در راه مبارزه با پاندمی کرونا قدردانی به عمل آورده و از آمریکایی‌ها خواسته تا صلح را مقابل خشونت انتخاب کنند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ملانیا ترامپ، همسر رئیس جمهوری آمریکا در پیام خداحافظی خود که دوشنبه کاخ سفید منتشر کرد، گفت: چهار سال گذشته فراموش‌نشدنی هستند. وقتی دونالد و من دورانمان را در کاخ سفید به پایان می‌رسانیم، به همه کسانی که در قلبم هستند و داستان‌های فوق‌العاده آنها از عشق، میهن‌پرستی و عزم فکر می‌کنم.  در شرایطی که کمپین واکسیناسیون در سراسر این کشور در حال انجام است، او از آمریکایی‌ها خواست از اقشار آسیب‌پذیر در بحبوحه این پاندمی محافظت کنند. ملانیا گفت: در وضعیتی که جهان همچنان با پاندمی کووید-۱۹ مقابله می‌کند، من از تمام پرستاران، پزشکان، کارشناسان حوزه سلامت، کارگران تولیدی، رانندگان کامیون و خیلی از افراد دیگر که برای نجات جان انسان‌ها کار می‌کنند، قدردانی می‌کنم. بانوی اول آمریکا از آمریکایی‌ها خواست دست از همبستگی نکشند و به یکدیگر توجه نشان دهند. ملانیا ترامپ گفت: در هر شرایطی، من از تک‌تک آمریکایی‌ها می‌خواهم تا سفیر نیکی باشند. روی آنچه ما را متحد می‌کند، متمرکز شوند. بالاتر از آنچه ما را دو دسته می‌کند، قرار بگیرند. همواره عشق را به تنفر، صلح را به خشونت و دیگران را به خودشان در اولویت قرار دهند. در همین حال شبکه خبری سی‌ان‌ان دوشنبه گزارش داد که دونالد ترامپ هم یک سخنرانی خداحافظی ضبط کرده است که انتظار می‌رود امروز سه‌شنبه منتشر شود. جو بایدن ظهر روز چهارشنبه به وقت آمریکا به عنوان رئیس جمهوری جدید سوگند یاد می‌کند.
      • جواد ظریف از مجلس این کشور دو «کارت زرد» گرفت
        جواد ظریف از مجلس این کشور دو «کارت زرد» گرفتنمایندگان مجلس طی نشست علنی روز سه‌شنبه ۳۰ دی ماه مجلس از توضیحات محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه درباره دو سوال مطروحه درباره «مذاکره با آمریکا» و «دیپلماسی اقتصادی» قانع نشده و به ظریف دو کارت زرد دادند. به گزارش خبرگزاری «خانه ملت» جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و کلات و فرهاد بشیری نماینده پاکدشت در مجلس، نمایندگان مطرح کننده سوال از وزیر خارجه این کشور بوده‌اند. ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره سوال کریمی قدوسی از ظریف گفت: «سوال این نماینده در خصوص این است که علت تلاش برای مذاکره به آمریکا سه هفته پس از شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی چیست؟» نمایندگان مجلس، پاسخ وزیر امور خارجه به سوال مذکور را با ۵۵ رای موافق، ۱۷۳ رای مخالف و ۱۸ رای ممتنع از مجموع ۲۵۹ نماینده حاضر در جلسه علنی قانع‌ کننده ندانستند و به وی کارت زرد دادند. همچنین عمویی در تشریح سوال فرهاد بشیری از وزیر امور خارجه ایران نیز تصریح کرد: «سوال این نماینده در خصوص این است که دیپلماسی اقتصادی در این دوران بسیار مهم است لکن از سوی وزارت امورخارجه بویژه خیلی جدی گرفته نمی‌شود. سوال این است چرا از این ظرفیت عظیم خیلی استفاده نمیگردد؟» نمایندگان مجلس پاسخ ظریف به این سوال را نیز با ۹۰ رای موافق، ۱۳۸ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع رد کرده‌اند و بدین ترتیب وزیر امور خارجه این کشور طی یک روز دو کارت زرد از مجلس دریافت کرده است. جواد ظریف  در پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس، مبنای سیاست کشور در توافق هستهای (برجام) را «فرمایش‌های» خامنه‌ای معرفی کرد. ظریف در اینباره گفت: «در خط مقام معظم رهبری حرکت می‌کنیم؛ ایشان هفته گذشته فرمودند که برای بازگشت آمریکا به برجام عجله‌ای نداریم؛ در نظر ایشان نه هنوز برجام بوی گند می‌دهد و نه دفن شده و نه اتفاق دیگری افتاده است.»
      • فقر و غنا بر اساس شانس و تصادف! / احمد زیدآبادی
        فقر و غنا بر اساس شانس و تصادف! / احمد زیدآبادیپس از پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا، بهای سکه و دلار در بازار ایران رو به کاهش گذاشته و در روزهای اخیر این روند تشدید شده است. اینکه پیروزی بایدن به لحاظ روانی بر بازار ایران تأثیر بگذارد، امری قابل پیش‌بینی بود، اما آنچه این روزها در بازار دلار و سکه رخ می‌دهد چیزی فراتر از تأثیر روانی به نظر می‌آید. آیا عوامل مؤثر در اقتصاد ایران، به خودی خود متقاعد شده‌اند که با حضور بایدن در کاخ سفید گشایشی در نظام تحریم‌ها حاصل خواهد شد؟ یا اینکه مقام‌های دولتی به عمد به سطح انتظارات در این زمینه دامن می‌زنند و بازار را گمراه می‌کنند؟ یا اینکه پشت هر نوسانی، به ادعای برخی از اقتصاددانان، فرمولی پیچیده برای جبران بخشی از کسری بودجۀ کشور در جریان است؟ و یا اینکه در آستانۀ انتخابات سال آینده، عواملی غیراقتصادی به منظور برخی اهداف سیاسی در پشت کاهش ارزش نرخ دلار به کار افتاده است؟ این در حالی است که همزمان با کاهش ارزش دلار، بازار بورس نیز در حال سقوط است. در توجیه این داستان می‌توان گفت چون ارزش دارایی‌ها بر اساس نرخ برابری دلار در حال کاهش است، پس به طور طبیعی بورس هم باید سقوط کند. اما اگر کاهش ارزش دلار را ناشی از فضای روانی مثبت پیروزی بایدن بدانیم، این فضا خواه ناخواه باید به بازار بورس هم منتقل شود و سهامداران را نسبت به آیندۀ اقتصاد خوشبین کند به طوری که در حفظ سهام خود بکوشند و سبب تقویت بازار آن شوند. اما ماجرا کاملاً معکوس است! عجیب اینکه با وجود کاهش شدید ارزش ارز و طلا، بهای اقلام مصرفی بخصوص انواع خوراکی‌ها همچنان رو به افزایش است به طوری که گویی بین قیمت دلار و این کالاها رابطه‌ای یک سویه و موقت برقرار است! یعنی وقتی ارزش دلار بالا می‌رود، قیمت انواع کالاها هم بالا می‌رود، اما وقتی دلار به سراشیبی می‌افتد، از کاهش قیمت کالاها خبری نیست! شاید گفته شود که این تأثیر با فاصلۀ زمانی مشخصی خود را نشان می‌دهد. این فاصلۀ زمانی اما مگر چقدر است؟ در هر صورت، تاکنون هیچکدام از تحریم‌ها علیه ایران عملاً لغو نشده است و چشم انداز لغو آنها هم چندان ساده به نظر نمی‌رسد، پس چه اتفاقی در بازار ایران افتاده که این میزان از سقوط ارزش طلا و ارز را توجیه کند؟ کاش اقتصاددانان کشور با زبانی همه فهم به این مسائل بیشتر می‌پرداختند و افکار عمومی را روشن می‌کردند تا مردم کمتر دچار خسران شوند. متأسفانه نوسانات شدید بازار، معمولاً حاصلش این است که ارزش دارایی‌های شمار بزرگی از مردم به طور اتفاقی از بین می‌رود و جیب جمعی دیگر هم به طور اتفاقی پر می‌شود. به سخن دیگر، در چنین وضعی پولدار یا فقیر شدن ناشی از هیچ نوع لیاقت یا عدم لیاقت افراد نیست، بلکه صرفاً به شانس و تصادف، یعنی زمانی که کالایی خریده یا فروخته می‌شود، بستگی دارد! با این اقتصاد پرنوسان به واقع سطح معیشت مردم را شانش و تصادف رقم می‌زند!